Visie & werkwijze |
Als gediplomeerd hondengedragsdeskundige beschikken wij over een erkend diploma inzake hondengedrag.
DOG SUR MER heeft volgende, niet limitatieve doelstellingen:
Wat verwachten wij van jou? Zoals je misschien al gelezen hebt, geven wij les via "positieve training" (progressive reïnforcement training). Wij verwachten dan ook dat er op deze manier en vanuit deze filosofie met de hond (samen)gewerkt wordt. Verlies je al snel je geduld, of wens je te werken met "oude" methodes van straffen (slaan, rukken, roepen enz...), dan vrezen we dat DSM niets voor jou is. Wij verwachten dan ook dat je je engageert om:
Hieronder vind je de visie en de werkwijze van DOG SUR MER inzake het trainen en opvoeden van honden.
Visie Baasjes die vaak ten einde raad zijn, komen naar een hondenschool of trainer met de verwachting dat deze het probleem gaat oplossen. Vele hondenscholen nemen, met de beste bedoeling, deze honden op in de school. Helaas voor deze baasjes verbetert het gedrag zelden door foute adviezen en technieken (voornamelijk door het gebruik van straf) EN het feit dat deze honden meestal niet in staat zijn om in groep te werken. De meeste hondeninstructeurs zijn keien in het trainen van honden. Helaas hebben ze van hondengedrag meestal weinig kaas gegeten. "Beloningsgericht" en "positief" zijn DE toverwoorden waar heel veel trainers en hondenscholen je proberen mee te overtuigen om bij hen les te volgen. Jammer genoeg hebben we vastgesteld dat het bij veel hondenscholen een loze belofte is en blijft. Onze trainingen zijn gebaseerd op de wetenschappelijke kennis die momenteel beschikbaar is. DOG SUR MER werkt niet specifiek met een methode. Bij ons staat de hond centraal. Er is uiteraard maar eentje die zegt of iets werkt: de hond zelf. Dankzij de black-box VISIE (naar analogie met het boek 'Black-box methode' van Peter Beekman) is er bij ons de ruimte om diverse methodes en technieken te combineren. Pas als je hond
in staat is om relatief rustig (zonder extreme angst, agressie of
overprikkeling) te zijn tussen andere honden en mensen, kan eventuele groepsles in
een hondenschool langzaam geïntegreerd worden. Honden die dit niet zijn,
zijn op dat moment niet in staat om iets te LEREN (komt ongeveer overeen
met het nog wel aannemen van voedsel) en horen jammer genoeg niet thuis
op een hondenschool waar groepslessen worden aangeboden. Dit alles met
slechts één doel: het welzijn van je hond. Het feit dat je naar DOG
SUR MER komt, is voor ons de motivatie om jou op gepaste wijze verder te
helpen! We zoeken samen met jou de beste begeleiding voor jou en je
hond! Het gedrag van de hond door de ogen van de HOND: Onze pup/hond ziet het een beetje anders dan wij mensen. Kort door de bocht neemt gedrag van de hond door de ogen van de hond zelf, toe (belonen) of neemt bepaald gedrag af (straf). Het is dus de hond die voor zichzelf eigenlijk bepaalt wat voor hem straf/beloning is. Het is niet omdat je de hond "de les leest" dat deze dat ook zo ervaart. Die zou evengoed kunnen denken, leuk, ik krijg eindelijk aandacht en dus beloning in zijn/haar ogen. Langs de andere kant heb je het gedrag van de hond door de ogen van de GELEIDER: Wij als mensen zien het gedrag van de hond anders dan de hond. Voor ons is het gedrag eerder gewenst of ongewenst. En daart knelt het schoentje, zelfs binnen eenzelfde gezin. Wat voor de ene persoon gewenst is (b.v. in de zetel springen) is dat voor de partner misschien niet het geval. Het zal dus belangrijk zijn om op voorhand na te denken wat jullie van een pup/hond verwachten en wat wel of niet zal mogen. Hoe duidelijker voor de hond (altijd vs nooit), hoe makkelijker het zal zijn om zijn black-box te sturen. Het gedrag "in de zetel springen" zoals hierboven vermeld is eigenlijk geen "fout" gedrag. Opnieuw kort door de bocht is eigenlijk elk gedrag dat de hond doet nooit fout. Happen, pietsen en bijten hebben altijd een functie. En zal voor de ene persoon of in een bepaalde situatie toch gewenst zijn. Als je hond bijt naar een inbreker zal je waarschijnlijk niet klagen; als de hond dit doet naar een kind of familielid is het, terecht, een ander paar mouwen, maar in se is het "normaal gedrag" van een hond; een hond kan nu eenmaal snuffelen, springen, happen, blaffen, pietsen, bijten enz.... En daarom staat het woordje "context" erbij. Een hond moet leren (via training door het baasje) in zoveel mogelijk contexten, wat van hem/haar verwacht wordt... de hond moet leren omgaan met diverse prikkels en wij moeten leren de hond daarin sturen zodat hij uiteindelijk voor ons gewenst gedrag vertoont in elke situatie (context). We moeten onze pup/hond eigenlijk niets "afleren". Een betere mindset is nadenken hoe we onze hond kunnen "aanleren" wat we van hem in bepaalde situaties verwachten. Een ander leuk uitgangspunt is dat we onze hond leren dat handen eerst geven, en dan pas nemen... Werkwijze We werken enkel individueel EN beloningsgericht. Meer nog, we laten niet toe dat je werkt met correcties (b.v. ruk aan de leiband). Het is veel beter en makkelijker je hond te leren wat hij WEL moet doen, dan je hond iets af te leren. Daarnaast is er zeer veel aandacht voor rust, aandacht, zelfbeheersing, standaard gedrag en natuurlijk gedrag zodat je hond de focus kan leggen op jou i.p.v. op zijn omgeving. DOG SUR MER is veel meer dan een “hondenschool” of "gedragcentrum"; het is een ontmoetingsplaats tussen hond en geleider. Zo geven we ook diverse lezingen en workshops. PROGRESSIVE REINFORCEMENT TRAINING (PRT)
Bij
Dog Sur mer gebruiken we de “Progressive Reinforcement training” (PRT) Dit is
echter veel meer dan “snoepjes” geven.
Het VOORKOMEN gaan we o.a. doen door goed management (indeling huis, tuin, niets laten slingeren enz) maar evenzeer door telkens op wandeling na te denken en stil te staan wat de hond al wel of niet kan/beheerst (b.v. andere hond kruisen op een smal padje: misschien is het beter om even te wachten (en ondertussen ook iets te doen met onze hond)) het VERSTERKEN is voor de meeste mensen het makkelijkst en ook meest tastbare. We belonen de hond met spel of voedsel voor gewenst gedrag. Hierbij vergeten we vaak het belangrijkste: het uitblijven van ongewenst gedrag. Een hond die netjes naast jou staat en kijkt naar een ander hond, doen we meestal niets mee, maar o wee als hij plots begint te grommen of uit te vallen. We moeten dus leren om ook veel zaken met NIET voor (niet grommen, niet blaffen, niet staren, niet weglopen,...) uitvoerig te belonen. Zijn we toch te laat, of gaat het toch mis, dan zullen we het ongewenste gedrag moeten ONDERBREKEN. Niet door de hond een pak rammel te verkopen, maar door hem al in een vroeg stadium een "positive interruptor" (PI) of "positief onderbrekingssignaal" aan te leren (b.v. "psssst"). Een goede beheersing van dit signaal zorgt ervoor dat we het gedrag (meestal staren of fixeren, maar evengoed snuffelen) kunnen onderbreken zonder dat er verder iets gebeurt (lees: weglopen, hoeden, jagen, uitvallen of bijten). Bij gebruik van de PI zullen we onze training ook moeten aanpassen en nadenken hoe we in het vervolg dit kunnen VOORKOMEN en alternatief gedrag (vnl. alles met NIET...) kunnen VERSTERKEN. En zo gaan we weer naadloos over
naar de Black-box. De Black Box visie leert je ook inzicht krijgen in
gedragsmodificatie. Ken je het (ficitieve!!!) verhaal van de 2 Border Collie
pups? Door het goed toepassen van
bovenstaande principes; dit gaan we doen aan de hand van diverse "technieken" of
"methodes"; gaan we onze hond zijn "black box" sturen in de juiste richting,
zodat onze hond in alle omstandigheden de in onze ogen (weet je nog, gewenst...)
juiste keuze van gedrag kan maken. We zorgen er dus voor dat wat wij gewenst
vinden, bovenaan de voorkeurslijstjes van de hond staat. Bij pup 1 was dit
schapendrijven en dit is zo gebleven. Bij pup 2 was dit ook schapendrijven, maar
door de negatieve ervaring is dit weglopen geworden. Het zal dan ook enige tijd
en moeite kosten om het drijven terug bovenaan het voorkeurslijstje van de hond
te zetten bij het zien van schapen. Een mooi voorbeeld van zo een
voorkeurslijstje zien we b.v. bij de oefeningen rond ZELFBEHEERSING, met o.a. de
“leave-it”. Weggaan van het voedsel staat zeker niet bovenaan het lijstje; het
is eerder pietsen, snuffelen, met de poot op je hand krabben en nog veel meer om
het voedsel trachten uit de hand te bemachtigen. Maar door correct te markeren,
leren we dat weggaan en wegbijven van de met voedsel gevulde hand, meer
oplevert. Weggaan van een hand vol lekkers, komt zo bovenaan het
voorkeurslijstje van de hond. Door de symbiose tussen de
"black-box VISIE" en "Progressive Reïnforcement Training" is er
ruimte om diverse methodes en technieken te combineren. Naast de klikker
gebruiken we ook veel principes uit BAT 2.0 (Behaviour Adjustment Training),
maar evengoed technieken uit b.v. "control unleashed"
|